A motivációs levél elengedhetetlenül fontos egy állás megpályázásához, és az önéletrajzzal szorosan összetartozik. Szerepe, hogy bemutassa a jelentkező céljait, szakmai tapasztalatait és motivációját. Olyan dolgokra hívja fel a figyelmet, amelyek nem kerültek be az önéletrajzba. Az olvasó bizonyos dolgokat megismerhet személyiségünkből is, és itt megengedhetünk magunknak egy kis „önmarketinget” is. Az alábbiakban néhány tanácsot olvashattok arról, hogy tudtok jó motivációs levelet írni.
1. Hogyan építsd fel a motivációs leveledet?
A következő pontokat mindenképpen írd bele a leveledbe:
- A pályázatot elbíráló vállalat megnevezése és a személy neve, akinek címzed a levelet (ha tudod)
- Megszólítás
- Jelentkezés tárgya a munkakör megnevezésével
- Jelentkezés rövid megindokolása, figyelemfelkeltés
- A pozíció betöltéséhez szükséges szakmai tapasztalatok, tanulmányok és információk ismertetése
- Rövid önjellemzés, a munkakör betöltéséhez szükséges személyes tulajdonságok ismertetése
- Motivációk és célok meghatározása
- Személyes találkozásba és tárgyalásba vetett bizalom kifejezése
- Dátum, elköszönés
2. Milyen hosszú legyen?
Ha erre külön nem térnek ki, akkor maximum egy oldalas legyen a motivációs leveled, kb. 4-5 bekezdésből álljon! Legyen lényegre törő, semmiképp se legyen terjengős!
3. Milyen legyen a hangvétele?
A motivációs levél legyen személyes. Az önéletrajz többnyire a száraz tények gyűjteménye, a motivációs levél lehet személyesebb. Ha van rá mód, derítsd ki, hogy ki fogja megkapni levedet és szólítsd meg személyesen (Kedves Hölgyem/Uram helyett Kedves és a név). Érdemes a belső motivációra is utalást tenni (Szeretnék egy piacvezető / az iparágban elismert cégnél dolgozni). A személyes hangvételen túl persze nagyon fontos a hivatalos stílus, tartsd be az vállalati etikett alapvető szabályait!
4. Ne az önéletrajzod ismételd!
Azt már elolvasták, tehát fölösleges a motivációs levélben is ugyanazokat a pontokat feltüntetni. Ez nemcsak nem vezet célra, de untatja is az olvasót.
5. Egy kis önmarketing
Fontos eleme a motivációs leveleknek az önmarketing, tehát a munkáltató meggyőzése arról, hogy alkalmas vagy a pozíció betöltésére, és rábírd őket arra, hogy elhívjanak interjúzni. Ha lehet, kerüld a sablonszövegeket, amiket előszeretettel alkalmaz mindenki („Szeretem a kihívásokat, rugalmas, jó csapatjátékos vagyok, kreatív vagyok, kiváló kommunikációs készséggel rendelkezem, jó a stressztűrő képességem”). Ez színtiszta bullshit! Írj valamit, amivel megragadod a HR-es figyelmét, és amivel bizonyítani tudod a rátermettségedet az állásra!
Mindig valós példákkal, előző munkahelyeden elért eredményeiddel támaszd alá jelentkezésedet, például így: „előző munkahelyemen egy háromfős értékesítői csapatot irányítottam. Vezetésem ideje alatt évente átlagosan 10 százalékkal növeltük a vállalat bevételét.” Ez a kis marketing persze nem feltétlenül kell, hogy a szakmához kapcsolódó legyen: ha szerinted a pozíció neked való, emelj ki valamit, ami azt tükrözi, hogy a személyiségtípusod megfelel a pozícióhoz (pl. önkénteskedtél egyetemista korodban).
6. Légy emlékezetes!
Próbálj meg kiemelkedni az átlagból, dobd fel a leveled valamivel! A lényeg, hogy emlékezetes legyél a HR-es számára, és tudjon valamihez kötni. Csak kreatívan! :)
7. Ne használd ugyanazt a sablont!
A levélnek azt kell sugallnia, hogy nem egy sablonlevelet küldesz ki mindenkinek, amiben csak a neveket cserélgeted, hanem hogy kifejezetten erre a pályázatra írtad. Például köszönjenek vissza benne a hirdetésben használt szavak. Ha több helyre jelentkezel, különösen fontos ezt szem előtt tartanod! Alakítsd a motivációs levelet a saját elvárásaidhoz és a megpályázott álláshoz.