Mi az én utam?

Mi az én utam?

7+1 javasolt munkahelyi viselkedés… Főként kezdőknek, de haladóknak is

2016. október 11. - Mi az én utam?

Azt szokták mondani, hogy egy újszülöttnek minden vicc új. Gondolom így lehet ezzel a frissen munkaerőpiacra lépő is. Minden infó új neki. Az is, ami látszólag evidens. Így most nézzünk meg néhány olyan munkahelyi attitűdöt, melyekhez ha tartjuk magunkat, nagyot nem tévedhetünk kezdőként. És tapasztaltként sem.

cikk_foto.png

1) Legyél pontos és tartsd be a munkaidőt! Mérsékelten veszi ki magát jól, ha rendszeresen késel, vagy úgy érzed, neked lehet rövidebb a munkanap. És durván rosszul veszi ki magát, ha mindig előbb távozol, mint a felettesed.

2) Figyelj a részletekre! Lehetnek olyan szokások, íratlan szabályok munkahelyeden, amiket senki nem rág a szádba, de azért neked érdemes lesz rájönnöd, hogy mik azok, mert így sok megjegyzéstől, rosszalló tekintettől és kirúgástól kíméled meg magad. (Nyugi, mondom konkrétabban, hogy mire gondolok: például mikor van ebédidő/cigiszünet/kávészünet és mennyi, mi a helyzet a túlórával, hogy megy a szabadságolás egy munkaterület dolgozói között, ilyesmik…)

3) Köszönj! Akkor is, ha öregebb, vagy magasabb beosztású vagy. Nem halsz bele. Ez biztos.

4) Öltözz a munkahelyhez illően és legyél mindig ápolt! Ha nincs a munkahelyednek öltözködésre vonatkozó szabályozása, kérdezz rá, hogy mi fér bele és mi nem, mielőtt felveszed a tüll szoknyát Martens bakanccsal, vagy lilára fested a hajad.

5) Ne pletykálj! Rosszul veszi ki magát, és te sem szeretnéd, ha rólad pletykálnának, és rosszindulatúnak is gondolnak majd, és stb., stb… Szóval ne!

6) Éppen nincs semmi teendőd? Találd fel magad! Lehetőség szerint a munkaidődben ne unatkozz! Főként ne látványosan! Ha nincs mit tenned, kérdezz körbe a kollégáid között, hogy kinek tudnál esetleg segíteni, mert neked most van szabad kapacitásod. És soha, de soha ne olvass könyvet munkaidőben! (Az sem mentség rá, hogy érdekes…)

7) Ne kamuzz! Úgyis kiderül az igazság… Kellemetlen lesz ám!

+1) Cicaharc van kibontakozóban? Ha férfi vagy, maradj ki belőle! Ha nő vagy, akkor is. Viszont ha sajnálatos módon az egyik harcos fél te vagy, akkor én a helyedben objektíven megvizsgálnám, hogy a munkám elvégzését mennyiben érinti ez a cicaharc, és ha semennyiben, igyekeznék lepörögni róla. Hidd el, ezt a saját érdekedben teszed! Ha a munkádat is érinti, az már egy komolyabb, két fél közötti beszélgetést is megér. Amennyiben ez sem segít, érdemes a közvetlen vezetőt is bevonni a megoldásba.

 

A fentieken túl még sok olyan dolog lehet egy új munkahelyen, egy új közösségben, amire érdemes lesz figyelned, így a legjobb, amit tehetsz -persze a lelkiismeretes és motivált munkavégzésen túl-, hogy élénk figyelemmmel próbálod új munkakörnyezeted szabályait lekövetni, és ha tetszenek, azokat magadévá tenni. Ezzel könnyítheted a beilleszkedésed, illetve segítségedre lesz annak eldöntésében is, hogy az adott környezet, társaság tényleg az, ahol heteidnek majdnem a felét tölteni szeretnéd.

A bejegyzés trackback címe:

https://miazenutam.blog.hu/api/trackback/id/tr7911775733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Centi the real 2016.10.12. 07:00:41

".....mi a helyzet a túlórával....."

Rengeteg helyről hallottam már az "elvárt túlóra" fogalmát, amit nem igazán tudok értelmezni... főleg úgy, hogy nincs ellenszolgáltatása, magyarán nem fizetik ki, nem tudod lecsúsztatni....

By the way, a munkaszerződésben általában benne van a heti/havi munkavégzési idő...arra az időre szerződtem, nem plusz 12-18 órára....

Ennyi erővel nekem is lehetne "elvárt jutalom" kategóriám a bérpapíromon..... nem?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2016.10.12. 07:19:58

ja, a tuloraval az a helyzet, hogy ha rendkivuli helyzet van, akkor majd szolnak. es ha szolnak, akkor megcsinalom es megkapom erte a szokasos fizetest plusz a potlekot. ezt nem kell megerdeklodni vagy kifigyelni sehol.

2016.10.12. 07:39:11

@Centi the real: rengeteg helyen úgy van ez Magyarországon, hogy felveszik a munkavállalót napi 4 órában, de elvárt a napi 8 óra ledolgozása.

A munkajogi szabályok gyakorlatilag nem nagyon érvényesülnek a gyakorlatban, főleg vidéken, ahol esetleg közmunka van alternatívaként, nem nagyon ugrálnak az emberek.
A vendéglátóiparból azért is tűntek el már a képzett emberek, mert az alacsony fizetések mellett még a szerződéses munkaidőn túli munkavégzés is jelen van. Ha nem tetszik, akkor másnap már nem kell jönni dolgozni. Emiatt munkáltatói mentalitás miatt is tűnnek el a munkavállalók Magyarországról.

Ázsiában tapasztaltam, hogy a munkaidő egy teljesen rugalmas dolog, sok helyen adminisztratív irodai munkakörökben addig dolgozol, amíg a munkáltatód akarja. Például egy meetinget betesznek este 6-ra és tart 8-ig, akkor azon ott kell lenni akkor is, ha a munkaidőd 5:30-kor lejárt. Plusz pénz ezért nem jár.

eq2 2016.10.12. 09:32:00

Csak hogy elhelyezzem az 5leteket a valóságban:

1. Munkaidő: Éveken át betartottam, vidékről járok be Budapestre dugó miatt késtem ugyanazt kaptam mint a kollega aki 3 utcányiról minden nap késett. Ja én 2 év után "mertem" késni. Mindig a főnökök előtt jöttem és utána mentem. A cégest telefont mindig felveszed akármikor is csörög éjszaka, illetve szabadságon is a te hibád ha nem vagy a melóban ;-).

2. Figyelj a részletekre... Ez olyan nesze semmi fogd meg jól. Ha ki akarnak kezdeni bármennyire figyelsz lesz olyan nézőpont hogy hülye vagy és kész. Figyelhetsz mindenre betarthatsz minden szabályt majd kiderül hogy te vagy az egyetlen hülye aki betartod és nyomorékká is tett a munkahely. Az új kollegák meg semmit sem betartva fél év alatt elérik amiért 4 éve gürizel mert minden nap a főnök seggét nyalják ;-).

3. Köszönés? Komolyan? Budapesten? Ne vicceljünk már, legutóbbi melóhelyen a céges szabályzatba kellett belefoglalni és akkor sem ment. Ha ott állunk egymás szájában ráköszönök, szemkontaktus közben akkor is csak elfordítja a fejét ha nem akar köszönni. Azt ne is említsük ha ő jött később és neki kellett volna köszönnie. Btw van olyan hely ahol el kell sajátítani 2 készséget. 1. nem köszönhetsz ugyanannak 2x mert bunkóság és tényleg idegesítő amikor 9x köszön ugyanaz egy nap. 2. Tudni kell hogy a delikvens fogadni akarja-e a köszönésedet vagy sem. Ez a skill nem könnyen jön... Azt ne is említsük, hogy ha beszélsz valakivel minden köszönés helyett eléd áll, elkezd beszélni hozzád mintha csak miatta lennél ott.

4. Az öltözködés is a "quod licet Iovi non licet bovi" kategória. Aki járt már médiában néha nehezen tudja eldönteni striptease bárba jött-e vagy munkahelyre. Persze te nem öltözhetsz még akkor sem sportosan ha a munkád során minden nap fel kell nyalnod a padlót/tech részeket. Legutóbb az volt ,hogy állítólag emiatt nem voltam komolyan vehető... Amikor váltottam akkor sem voltam az... Akkor más volt az ok ;-)

5. Hatalmas társasági ember leszel... Segítek akkor azzal leszel célpont ;-) Az a baj, ha a közeg megkívánja magad alatt vágod a fát ha kimaradsz ebből. Ezt is megértem már hogy emiatt váltam célponttá de a pletykálás miatt is. Kevés helyen nem szokás infókat kitárgyalni a cégről... De ha ezzel valaki vissza akar élni akkor az veszít aki megtartott magának a pletykákat és aki elsőként tereget az fog nyerni.

6. Ez 2016-ban nem egy túl előremutató meglátás. Ha úgy érti a cikk szerzője hogy láttasd magadról hogy dolgozol, azzal maximálisan egyetértek de az nem egyenértékű azzal, hogy keressen melót. Ezzel csak a saját nyomorúságát fogja elősegíteni. Ugyanis sem a kollegák sem a vezetőség nem lesz hálás érte hacsak az utálat/közöny és a még több munka a cél. Ha 3-an vagytok ugyanabban a pozícióban ugyanazért a bérért és te leszel a legjobb és melót kérsz téged fognak legjobban terhelni ami a legritkább esetben jár ellentételezéssel. A kollegákat nem fogja zavarni hogy kevesebb melóért ugyanannyit kapnak a vezetők meg nem fognak többet fizetni... Csak ha a kollegák nyitottak fognak hálásak lenni. Rosszabb esetben utálni is fognak. A mai introvertált világban ahol a csapatmunka helyett már a köszönés is nehezen megy a megbeszélés a science fiction kategóriába esik.

7. Nem akarom a cikk szerzőjét megbántani de a legmenőbbek eszköztárának a kelléke a hazugság és a lebukás után IS. Hogy példát mutassak a vezetői konfliktuskezelésből: Adott egy helyzet ahol a cégnek a te kérésednek eleget kellene tennie mert jogod van hozzá (pl szabadságkérelem és mert 2 hónapja megigényelted/megígérte/jóváhagyta) de neki esze ágában sincs elfogadnia mert "olyan a helyzet". Persze minden héten "olyan a helyzet" és előre látható volt számára hogy az ígérete nem betartható amivel el kellene ismernie az értékelés során felhozott érvedet hogy híg ürülék a céges helyzet és nem csoda, hogy nem lehet rá építeni. De ő kivette a szabit gyorsan és téged hoz helyzetbe. De persze felcsillantja a reményt hogy helyette.... harmadannyi időt kivehetsz most... Amihez sem az időjárást sem a nyaralást nem lehet tervezni. Ja és persze fennakadást nem okozhat a szabadságot ergo a fennmaradó 2 napban csináld meg a szabadságodra eső munkát illetve az utána levő hetét is mivel nem tudsz felkészülni majd... Persze grátisz mert ugyan fizetik a túlórát ami persze "nem létezik" természetesen így fizetni sem kell. Megspékelheti még esetleg 3 másik feltételes jóváhagyással és ha pénteken este 10-kor (a melóidő 5-kor lejárt) megvan minden meló, jóváhagyás elkezdhetsz a párodnak szabit szerezni (nem fogsz) és "nyaralást szervezni". Ja és a 3 hét helyett megígéri, hogy amint visszajöttél megbeszélitek a másik 2 hetet de addigra szabin lesz majd esetleg 3 hetes üzleti úton ahol "nem tud levelet olvasni". Kiváló konfliktuskezelés persze végighazudva. A valóságban még annyi hozzácsapódott hogy mivel azonnali szabit kellett kérnem a hr és a helyi vezetőség besértődött hogy nem előre kértem a szabit és még meg is lettem emiatt fenyítve ;-)))

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2016.10.12. 09:40:33

"például mikor van ebédidő/cigiszünet/kávészünet és mennyi, mi a helyzet a túlórával, hogy megy a szabadságolás"

Mondjuk ezeket már kezdés előtt tisztázzuk és a szünetek, túlórák, szabadságok mibenléte ne legyen már "íratlan szabály"....

i.a.p. · http://napitaptudas.blog.hu/ 2016.10.12. 10:07:48

Jajj ez a könyvolvasás... Én már csak azért is könyvet olvasok 1-1 nyugisabb időben, mióta néha beszóltak félóránként okos telefonozók, cigizők, hogy na könyvet, azt nem lehet olvasni a munkahelyen. Megjegyzem emiatt még sosem rúgtak ki, ha valaki beszól, akkor kedvesen elmagyarázom neki, hogy nekem rossz a mobilnet a telefononom. Ennyi.

báró Csekonics 2016.10.12. 11:14:01

@karandash: nem véletlenül van olyan hogy ha fejvadász felhívja a levadászandót akkor (elég gyakran) van olyan válasz hogy 'ja, ázsiai cég? kösz, nem!'
Mert lehet hogy jó lenne a fizu, de ha nem csík a szemed akkor rabszolgának tekintenek - bármilyen beosztásban is vagy!

Bambano 2016.10.12. 12:43:04

amelyik munkahelyen beleférne, hogy én, pasi létemre, tüll szoknyát húzzak a bakancsomhoz, ott nem akarok dolgozni :P

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.10.12. 13:56:09

@Centi the real:

A tőkés az erősebb, s pénztelen proletárnak nincs sok választási lehetősége.

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.10.12. 13:57:19

@karandash:

Indiában illetlenség elmenni a munkahelyről a munkaidő végén, meg kell váni, míg a főnök elenged,

Lángharcos 2016.10.12. 13:58:35

@i.a.p.: Ezt már én is megkaptam. Adatbizgettyű munka, 50 perc meló 10 perces szünetekkel tűzdelve. A szünetben mertem olvasni, mert a 8 órás munkanapban 6-7 ilyen szünet van, nem akarok minden szünetben enni, mert akkor az ajtón se férnék be. Cigizni nem cigizek, és nem vagyok túl szociális sem.

Egyszercsak ott termett mellettem a menedzserné, és teljes torokból ordítva elkezdett sipákolni, hogy milyen jogon merészelek én olvasni. Mert még újságot sem szabad, nemhogy könyvet. A szünet és egyebek nem érdekelte.

Munka után feltettem a könyvet a mobilomra, és másnap azon olvastam. Senki nem zavar azóta, ha munkahelyen olvasni merek az üresjáratokban.

room_101 2016.10.12. 14:19:12

@bircaman maxval szerkesztő:
Olyan szakmát kell válsztani, amiből hiány van. És akkor van mozgástered. Nem is kicsi.

Bambano 2016.10.12. 15:06:50

@Lángharcos: ha főnök lennék, és a beosztottam könyvet olvasna a munkaközi szünetében, én is rászólnék (mondjuk nem ordítva), hogy ne olvasson, mert a szünet az pont a szemmozgató izmainak a pihentetésére való.

Lángharcos 2016.10.12. 17:08:33

@Bambano: De közben mobilozni meg szabad volt. Hol van akkor a logika? Nekem is gyors megoldás volt átrakni a könyvemet mobilra, és hálás vagyok neki, mert addig ódzkodtam az ekönyvtől. Azóta alig van papír könyv a kezemben :)

Később megtudtam, mert menedzserné egy másik kolléganőmet felvilágosított, hogy szabad olvasni a szünetben: a konyhába kiülve.
Szóval köze nem volt a szememhez, egyszerűen csak csípte valami a seggét.

Ezen felül volt egy jó szokása, hogy felkészültségi interjúkat csinált a dolgozókkal, és félrevonta őket kikérdezni. Mit kell csinálni, hogyan kell csinálni.
És most figyelj: megkérdezte tőled A-t. Te válaszoltál rá, és jól. Ezek után összeráncolta a szemöldökét, és hangosan kikiabált a többiek felé hogy ugye mindenki tudja, hogy B-t nem úgy csináljuk hanem úgy és úgy és úgy.
Én zavartan mentem vissza a helyemre, mert nem értettem, hogy mi a fasznak volt ez jó neki, és a többiek vigyorogva mondták, hogy ezt mindenkivel megcsinálja. Magyarázták, hogy ettől érzi magát fontosnak.

Ha a kiabálásból még nem jöttem volna rá, de innentől nyilvánvaló volt, hogy mennyire alkalmatlan arra, amit csinál.

Aztán a cég se tudta 1 hónap alatt megoldani, hogy legyenek jelszavaim, belépőkártyám, úgyhogy léptem is tovább, amint jött egy jobb ajánlat. Sajnálom az ott dolgozókat. Az is egy jelzés, hogy a "tapasztalt" kollégák max 1 éve voltak ott, senkinek se kellett ez a fajta "kezelés".

efi 2016.10.12. 19:30:35

Már miért ne távoznék előbb, mint a főnök? Semmi közöm hozzá, hogy ő állandóan 10-12 órát van benn, mert munkaalkoholista, vagy nem szeret otthon lenni, pláne hogy többnyire kötetlen munkaidőben is vannak. Ha ő minden nap este 7-ig bent ül, nekem meg 4-ig tart, ugyan milyen alapon vagyok benn 4-7 között? Saját magamnak nem rendelhetem el a túlmunkát. Szépen is néznénk ki, ha valaki keveselli a fizetését, bent marad este 10-ig facebookozni, aztán hó végére ott az 50 túlóra duplabérrel mi? Túlórát CSAK a munkáltató rendelhet el, a munkavállaló magának nem.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.10.12. 20:09:32

Általában a főnököm előtt megyek haza, ahogyan előtte is érkezem. Amúgy meg leszarjuk mindketten, mert kutyát nem érdekli.
Az egész amúgy eléggé bullshit
süti beállítások módosítása